Haluamme säilyttää ulkojäät myös tuleville sukupolville – ympäristöohjelma käyntiin

5.2.2019
Haluamme säilyttää ulkojäät myös tuleville sukupolville – ympäristöohjelma käyntiin

Kuva: Marko Seuranen

Liiga haluaa kantaa oman vastuunsa ja käynnistää ympäristöohjelman. Liiga teetti viime vuonna aiheesta diplomityön LUT-yliopistossa. Diplomityön pohjalta Liiga aloittaa järjestelmällisen työn oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Tavoitteena on vähentää lajin ympäristörasitusta tekemällä konkreettisia toimia kuten lisätä energiatehokkuutta, jätteiden kierrätystä sekä järkeistää joukkueiden matkapäiviä ja -reittejä.

Lotta Hepo-ojan diplomityönmukaan koko Liigan toiminnan hiilijalanjälki on n. 6521,5 hiilidioksiditonnia (tCO 2-ekv) vuodessa, mikä vastaa noin 540 suomalaisen hiilijalanjälkeä. Kaudella 2017–18 Liigassa pelattiin noin 500 ottelua, joten ottelukohtainen hiilijalanjälki on noin yhden suomalaisen hiilijalanjälki vuodessa. Vertailuna Finnairin hiilijalanjälkilaskuri antaa Helsinki–Singapore–Helsinki -lentomatkustajan hiilijalanjäljeksi noin 1000 hiilidioksidikiloa.

SaiPassa ekoautoillaan, Oulussa junaillaan

Liiga-kaupungit ovat heränneet ympäristöasioihin monin tavoin. Savossa Jukurit on ollut edelläkävijä, sillä Mikkelissä on pelattu Liigan ensimmäinen hiilineutraali ottelu jo kaudella 2016–17. Nykyisin Jukurien kausikorttilaiset nauttivat Mikkelissä ilmaisista bussikyydeistä joukkueen kotipeleihin ja takaisin. Kuopiossa muun muassa hallin kenttävalot on vaihdettu ledeiksi, ja hallin sähköstä vähintään 80 prosenttia tulee uusiutuvista energialähteistä.

Helsingissä HIFK:n kanta-asiakkailla on mahdollista HIFK:n pelipäivinä lunastaa ilmainen kaupungin sisäinen julkisen liikenteen lippu. Lappeenrannassa seuralla on käytössä kaasuautoja, ja Kärpät tekee pelimatkoja mahdollisuuksien mukaan junalla esimerkiksi Tampereelle lentämisen sijaan. Pelicans haluaa olla ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue ja selvittää parhaillaan, miten se onnistuu.

– Yhdysvalloissa NHL-jääkiekossa ja NBA-koripallossa on rakennettu jo vuosien ajan omia ympäristövastuuohjelmia. Suomessa osa seuroista tekee hyvää itsenäistä työtä myös ympäristöasioissa, joten eiköhän meidänkin ole korkea aika kääriä hihat ja ottaa laajemmin vastuuta tekemisistä koko Liigan tasolla. Keräämme nyt ensin seurojen jo tehdyt toimet yhteen, ja jaamme parhaat käytännöt edelleen kaikkien seurojen hyödynnettäväksi. Voimme vaikuttaa vain osaan kaikista toiminnoista ja päästöistä, mutta on meidän vastuulla pitää huolta siitä, että myös tulevaisuuden sakukoivut ja patriklaineet voivat pelata ulkojäillä, Liigan toimitusjohtaja Riku Kallioniemi pohtii.

Kimppakyydeillä peleihin, päästökompensaatiot harkintaan

Suurin yksittäinen päästöjen aiheuttaja on katsojien matkat hallille ja takaisin. Keskimäärin noin 40 prosenttia matkoista tehdään yksin omalla autolla.

– Suomessa lajia seuraa vuosittain lähes kolme miljoonaa ihmistä, joista noin kaksi miljoonaa käy halleilla katsomassa pelejä. Kun mukaan otetaan koko Liiga-toiminta, niin kaikkinensa yli 70 prosenttia koko lajin hiilijalanjäljestä tulee liikkumisesta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että niin joukkueiden kuin yleisönkin liikkumisratkaisuihin tulisi löytää ympäristöystävällisimpiä malleja, Kallioniemi kertoo.

– Päästöluvut vaihtelevat laskentatavasta riippuen. Oleellisinta on tehdä asialle jotain. Haluamme konkreettisilla toimilla osoittaa, että pieniltäkin tuntuvilla valinnoilla kuten kimppakyydeillä on merkitystä. Jo pelkästään näissä perusasioissa meillä kaikilla on varmasti parannettavaa. Selvitämme myös päästöjen hyvitysmalleja yhdessä Suomen Luonnonsuojeluliiton Hiilipörssin kanssa, Kallioniemi päättää.

>> Tutustu Liigan ympäristöohjelmaan


---
Julkaisija: Juuso Kauppinen